fallback

По-скъпо, по-късно, по-оскъдно: това е икономиката на дефицита

Световната търговия стана крехка и изживяваме края на културата а-ла Just-in-time и Amazon Prime

08:34 | 27.06.21 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Когато планинският бръмбър корояд беше забелязан за първи път на север от 60-ия паралел в Канада през 2012 г., никой не можеше да предвиди последиците, които вредителят ще има за европейските строители на къщи. Но сега малкият черен бръмбар унищожи голяма част от канадската реколта от дървен материал - а на строителните площадки в Германия, Австрия, Франция липсват покривни летви и кофражни дъски.

„Печалбите на строителната индустрия ще намалeят значително тази година“, казва пред Handelsblatt Райнхард Кваст, президент на Централната асоциация на германската строителна индустрия (ZDB).

Когато контейнерният кораб Ever Given блокира Суецкия канал за шест дни през март, стотици кораби, превозващи стоки на стойност девет милиарда щатски долара, бяха арестувани край египетското крайбрежие. Дори днес пристанищата се затрудняват с хаоса, който инцидентът предизвика в ограничените по време глобални логистични вериги.

„Опитваме се да гарантираме на нашите клиенти запазените места за превоз“, казва Ролф Хабен Янсен, главен изпълнителен директор на голямата корабоплавателна компания Hapag-Lloyd, в интервю за Handelsblatt. Няма гаранция, че това ще се случи. 

Когато Airbus уведоми доставчиците си, че коронавирусната пандемия е приключила и че производителят на самолети почти ще удвои производството си до 75 машини на месец от 2024 г. нататък, това предизвика много активност сред доставчиците му. От своя страна те се опитаха да се запасят със стоките, необходими за поръчката от страна на Airbus, възможно най-бързо.

Тъй като компаниите, точно както и частните лица, са склонни да трупат запаси, когато има недостиг, това може да увеличи дефицита за много продукти, предупреждават експерти от индустрията. „Липсва прозрачност във веригата за доставки“, казва Майкъл Санто, ръководител на консултантската фирма H&Z.

Вредители, инциденти, нарастващо търсене: три събития, които на пръв поглед нямат много общо - но казват много за капана, в който се намира глобалната икономика в момента. Независимо дали става дума за вездесъщи материали като стомана или изолационни материали, или за сложни високи технологии като микрочипове или графични карти, независимо дали случващото се касае работници, коли под наем или товарни контейнери: Има дефицити в почти всяка точка от веригата за доставки. И ако вярвате на експертите, вероятно ще трябва да свикнем с този недостиг в много области на живота ни – поне за известно време. 

Причините за тази тенденция варират - от последиците на пандемията до глобалното затопляне. Някои компании дори са заплашени от работа на съкратено работно време поради незапълненикниги с поръчки, предупреди наскоро президентът на германския занаятчийски съюз.

Много задачи, но няма материал: трудовият живот в новата икономика на дефицита понякога напомня на абсурдните условия в комбинатите от късната Източна Европа. И не само компаниите са засегнати. Всеки, който за последно се е опитал да поръча кухня или да си намери майстор, е изпитал, както изглежда, реалните социалистически условия – в днешно време. Дори пластмасовите дюбели стават оскъдни, както се оплакват инженери от Бавария. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:32 | 14.09.22 г.
fallback